Droom en werkelijkheid

Afbeeldingsresultaat voor site:ilocate.nl

Sapiens beheersen de wereld omdat zij als enigen een intersubjectief web van betekenis kunnen vormen: een web van wetten, krachten, entiteiten en plaatsen die puur en alleen in hun gezamenlijke fantasie bestaan. Dit web is de reden dat alleen mensen zich bezighouden met kruistochten, socialistische revoluties en mensenrechten. Andere dieren kunnen zich ook van alles voorstellen. Een kat die op de loer ligt om een muis te vangen ziet de muis misschien niet, maar kan zich de vorm en zelfs de smaak van de muis waarschijnlijk heel goed kantoor huren apeldoorn voorstellen. Maar voor zover wij weten kunnen katten zich alleen dingen voorstellen die echt bestaan, zoals muizen. Ze kunnen zich geen dingen voorstellen die ze nooit hebben gezien, geroken of geproefd, dus dingen als de Amerikaanse dollar, Google of de Europese Unie. Alleen sapiens kunnen zich dat soort hersenschimmen voor de geest halen. Katten en andere dieren moeten zich daardoor beperken tot de objectieve wereld en gebruiken hun communicatiesystemen alleen om de realiteit te beschrijven, maar sapiens gebruiken taal om compleet nieuwe realiteiten te creëren. In de laatste 70.000 jaar werden de intersubjectieve realiteiten die sapiens uitvonden steeds invloedrijker en tegenwoordig domineren ze de wereld. Zullen de chimpansees, de olifanten, de Amazoneregenwouden en de poolgletsjers de eenentwintigste eeuw overleven? Dat hangt af van de wensen en beslissingen van intersubjectieve entiteiten als de Europese Unie en de Wereldbank, entiteiten die alleen bestaan in onze gedeelde fantasie. Geen enkel ander dier kan ons aan, niet omdat ze geen ziel of geest zouden kantoor huren breda bezitten, maar omdat het ze aan de nodige verbeelding ontbreekt. Leeuwen kunnen rennen, springen, klauwen en bijten, maar ze kunnen geen bankrekening openen of een rechtszaak beginnen. En in de eenentwintigste eeuw is een bankier die weet hoe hij een rechtszaak moet aanspannen een stuk machtiger dan de felste leeuw van de hele savanne. Dit vermogen om intersubjectieve entiteiten te creëren scheidt niet alleen de mens van de andere dieren, het scheidt ook de geesteswetenschappen van de biowetenschappen. Historici willen inzicht krijgen in de ontwikkeling van intersubjectieve entiteiten als goden en naties, terwijl biologen het bestaan van dergelijke dingen nauwelijks erkennen. Sommige mensen geloven dat we alle geheimen van de mens kunnen ontraadselen door zijn genetische code te kraken en alle neuronen in het brein in kaart te brengen. Want als mensen geen ziel hebben en als gedachten, emoties en sensaties gewoon biochemische algoritmen zijn, waarom zou de biologie dan niet alle grillen van alle menselijke samenlevingen kunnen verklaren? Vanuit dit perspectief bezien waren de kruistochten territoriale disputen die ontstonden uit evolutionaire noodzaak en verschilden Engelse ridders die naar het Heilige Land trokken om tegen Saladin te vechten niet echt van wolven die het territorium van een naburige roedel proberen te confisqueren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>